Side:Reisehaandbog over Norge 9de Udgave.djvu/320

Fra Wikikilden
Denne siden er ikke korrekturlest

264 Rute 38. Kaardal. Myrdalen. Gravehalsen. Opset. Dampskibet fortsætter endnu et kort Stykkefindover Fjorden, med Udsigt tilh. til den høitliggende Gaard Frondal og stanser ved Fretteim; Chr. Fretteims Hotel, pent og godt, men lidet; Vær. Fr., Aft., hver Kr. O.80, Mid. 1.00. Herfra tilbage. FlaamSdalen Og GraVehalsen— Fretteim-Opsetstølen 28 km. Storartet; høist interessant og lønnende. Fra Chr. FretteimS Hotel langs Elven; forbi den nederste Moræne; saa fladt; forbi en Bautasten (tilv.). Forbi den næste Moræne. Tilh. en Bautasten. Siden jævnt, langs Elven, med Udsigt mod Vibmesno-si o1) til Flaam Kirke. Her sees Rjoande.fossen og over denne Vibmes11osiS saateformede Top. Fra Kir- ken opad i stort Slyng og ind i en vild Kløft; videre til Gaarden Dal- botn og derfra opad i Stor Bøining tilv. over en Sideelv, der kommer ned i et Gjel tilv. og straks efter over Hovedelven paa en let og elegant Bro. Siden opad, forbi flere mægtige Jættegryder, der ere halvt øde- lagte ved Veiens Anlæg (tilh.). Veien ligger her paa venstre Bred. Det er, som om den hele Dalbund her skulde være styrtet ind ved et vældigt Brud. Elven rinder nede i Revnerne mellem de Store Brud- stykker. Overmaade storartet Veien gaar forbi Berekvam; lønnende at gaa ned tilv. og se paa Berekvamgjelet. Siden storartet, med Elven tilv. opimod MehT(s (394 m.); før denne Gaard over Elven, Som nu haves tilh. Storartet. Veien er for at sikres mod Vinterens Ski-ed lagt i en lang, mørk Tunnel, og fører siden i den bratte Fjeldvæg, for atter at gaa over Elven til (15 km.) Kaardalc Veien fører nu paa Elvens venstre Bred op i Dalens Bund og stiger saa i 23 Slyng op til (l8 km.) Myr- dalen (860 m.) ved den østlige Indgang til den 53O0 m. lange Tunnel gjennem GraVehalSen (færdig senest 1902). Her er Boliger for Ingeniører og Arbeidere. Hotel paatænkt. Glimrende Omgivelser. Herfra Sti til (21 km.) Ugjersdalen, en tarvelig Sæter. Der fører en anden Sti umid- delbart fra Kaar(lal opover Fje1dsiden i mange Slyng i den vakre Li; høit oppe over den fosSende E1v og atter i S1yng op til Ugjersdalen (Gjeifesæteren), hvor ligeledes Veien fra Myrdalen kommer til. Nedenfor Sæteren fører Stien atter over Elven og stiger længe opad; saa et Stykke fladt, og derpaa atter brat opad til en liden Hytte, der er opført for Telegrafarbeiderne (l170 m.). Tilv. lidet Van(l. Saa nedover, forbi .]ernausevandet, om Rundehaug og paa Elvens venstre Bred ned til (28 km.) 0p8etstølene (Opset), S. 255. Herfra Kjørevei til (73 km.) VoSsevangen. Opset-Kaardal i stygt Veir 23j4 T. Fra My1—dalen til Hallingdal Kjørevei Nød kan overnattes. Saa overiGxýotdalen, hvor Elven maa søges passeret høit oppe. paa ro over ven og angs enne, o Siden for1ades Ustekveika efter Sammen- saa at følge Jernbane1inien til Tamevaná. H løbet med denne Elv; der tages opover Siden efter Ustekveika og Vandene, der ti1v. over til (57 km.) Nygaard (S. lO5). haves tilh. (35 km.) Fim9ela2geret, hvortil t fra Myrdalen til (1å km.) Hallingskcíø„ Hex- B E1 l d f r Fra Fretteim til Ulvik. 2 D. Som ovenfor til Opset. (Afstand regnet herfra.) Herfra tung Vei; meget interessant. Først ned til en Tværelv, hvorover Klop; videre i lignende Lænde paa Elvens v. Side forbi Rundevandet, frem til Sæteren Dalen (50 Min.), videre langs Lang- vandet paa tydelig Sti oppe i Lien, der undgaar Myrene. Op paa en Aksel. hvor ud af Raundalen, og tilv. ind i Slondalen (S. 255), langs en glatskuret— Fjel(lside. Saa langs Slondalsvandet til de to (2îZ—i T.) Slon- dalsætre. Herfra kan faaes Baad og sættes over Vandet; hvis ikke, gaaes videre langs Vandet over en liden Bæk hen til en tredie Sæter ved Briaaen (Amtskartet: Brione). Over denne Aa, op langs den venstre Side af den dertil strømmende Tværbæk; først brat, siden lidt jævnere