Side:Reisehaandbog over Norge 9de Udgave.djvu/97

Fra Wikikilden
Denne siden er ikke korrekturlest

Rute 8. Gibøen. Bosbsen. Mssstranden. 63 dal-sbækken, hvor (14 T.) Varderne ophør-e. Ned 1Dalen. G1:jotabækken springes; frem til F1jodalsbækken. Steinsaxte‘1—en sees i FljodaIen, og noget ovenfor-denne springes (16 T.) nævnte Bæk. Ret op fra denne til et lidet Vand, ved hvis Østende træffes en Sti, som følges opover tilv. Siden brat ned til (I6Ifɔ T.) Berstølem; forinden disse maa en E1v vades eller rides. Broen gik i Flommen 1895. Herfra op 1ilh. paa tydelig 8ti, som følges oppe i HøIden, forbi Skitsæteren. Udsigt ned i Bjoreú1alen og frem til Høl. Derfra over E1ven til (l8Vɔ T.) IIotel Fossell, ved Vortng- J’ossen. Fra Ste-insæteren kan ogsaa tages ned- over Fljodalen til Gaarden Vivelien og derfra nedover Ifielmadalen til Sæm og Viis I Eidsf’ord. J Fra Sudhaug gaaes paa 6T. til ’1’urist- hytten i Bjore1dalen (Bjoreidatshytten), S. 52. Derfra Dagsmarsch til Fjorden. Fra Sandhaug gaaes paa 9 T. over Drølss:trene til Fet i Sysendalen og videre til IIotel FosselI. Fra Hollvik to Veie; en søndre at foretrække. a. Hørere vc1. Fra Hollvik xccc 4 1(m. til Erzc11aɔǫccɔ-a. Herfra Varder. Amtskartet feilagtigt. Først mod SV. over Hauger og Myrer til Tangelven, over denne og et Stykke mod SØ.,hvorefter atter i samme Retning som før, og gjennem en tyk Birkeli over Sætrene Bjtrnbulien og Sørenshytta. Herfra opover en Fje1dhøide og ned til Gaarden (9 km.) Gibøen ved den vestlige Arm af Møsvandet, som roes (3’f4 T. fra Hollvik). Herfra mere vestlig; først op en Birke1i og derpaa igjen nedover, over Myrer og smaa Hauger til den østre Bred af U(jer-net Videre over Sætrene Flaafebu, ListClen og Farhovd, derfra lidt mere vestlig paa v. Bred af Far-hovdelven og over Myrer til Sæteren Bjørn- skarhaugen; fremdeles i samme Retning paa v. Side af nævnte Elv, over et Par Sætre til Sæteren Fin-sølen ved den fra Bjørtjtn kommende E1v eller Bæk. Over denne Bro og i V. for E1ven, indtil i Nærheden af Gaarden Gjuvland stødes paa Bygdeveien i Rauland, hvilken nu følges vestover til Totak, 16 km. (4’Zɔ T.) fra Gibøen. b. Søndre Vei. Ved Hollvik over Møsvandet; Færge for Heste; ved stærk Vind maa disse svømme over noget længere nede, hvilket mindst tager 2 T. Paa den anden Side først paa F1aden, siden opad i Lien, med vid Udsigt tilh. over Myr og Fjeld, samt Møsvandet. Fra Sæteren RikItjelien eller Sauarhaugen stærkere Vei, paa hvilken siden mere ti1v., henimod Bosnuten som nu viser sig; senere atter tilh., og derunder sees tilv. Gausta. Siden op i Skaret, nedenunder Bosnuten (tilv.); derpaa flader det udover og ned til (5lfs T.) BOSbøen, forladt Gaard, nu brugt som Sæter (S. 67). Vakker Udsigt opover en Arm af Møsvandet. Her kan roes over Vandet, og derpaa gaaes over en Høide, for at komme frem ved Torvetjøn. A1m. Hestevei rsvinger ind til Bunden, hvor gamle Sætertufter; stor Stø1evei til Aamots- -dal. Vakker Udsigt opover Vandet til Gibøen og videre. Nu tilh., paa en mindre Vei rundt Brat“taasen. Tilv. flere Vande. Over Tufterne af forladt Gaard Brai’faa8en og straks efter forbi en Sæter af samme Navn. Derpaa forbi Sæteren Braftemo og langs T orvevandef (tilv.), lige i Stran- den til Sæteren Tor-vetjøn (til ca. 1885 Gaard). Saa tilv. rundt Vandets Ende og opover Svin[]eldet, først tilv., saa ti1h. op til en Lade. Saa tilv. op paa Høiden, hvor Udsigt til Møsvandet, Hovden og Møs8trandens Kirke. I knauset, smaada1et Lænde, hvor Veien s1ynger sig fremover i den flade Dalbund. Siden tilv. Udsigt mod Lønvikvandet; vakkert. Forbi Sæteren Øvremo (2), og straks derpaa en ny Sæter. hvor Totak sees. Nedad, med storslagen Udsigt over vide Skovflader med høie Fj e1de paa Sideme. Forbi Sæteren Næ-emo i stor Skov, hvor Veien slynger sig frem, og over en E1v. Saa i aabent Lænde forbi Sæteren Rukkemo; atter over Elven. Siden stadig jævnt nedover til Gaarden Nystog og i den vakre Østbøgrend ved Lønvikvandet, frem til Veien, hvor ti1h. ove-