Side:Reisehaandbog over Norge 9de Udgave.djvu/285

Fra Wikikilden
Denne siden er ikke korrekturlest

Rute 32. Kvammeskogen. Torefleldet. 233 imod Birkeland gaar Veien atter over El- ven og op til denne Gaard. Videre paa Elvene h. Bred, med brat Styrtn1ng ned til denne; saa atter over paa Elvens v. Bred frem til (1 T.) Neteland, hvor Kjøre- veien ender. Fj eldvei over Kva1n1neskogen til Samm- angerfiorden udgaar fra Gaarden Steine i Stein-sdalen, hvorfra Sæterveien i roman- tiske Slyngninger stiger opover den skov- bevoksede bratte Fjeldside og siden ila- dere indover til en Sæter, Nysæteren. Tilv. for denne gjennem en Grind og atter opad. Over fladere Lænde med vakker Ud- sigt til høie Fjelde. Over den til Langvandet rindende Elv tStenbro). Derpaa over en Tværelv paa Bro og til Sæteren Kvinnhovden. Her tilh. over Gjærdet og op en Li. Lang- vandet tilv., ligesaa TÞoeiteICvitingen. Man er nu paa Kvammeskogm(16 m.). Veien syn- ker 1gjen. Paa Stenene over en Bæk og saa med denne tilh. en Smule o1pad. Siden myret; Veien uklar. Snart b iver denne atter grei og synker nedad til et Vand (t1IV.), forbi dette til Pladsen (4Vɔ T.) Kle- ven. Her bør betinges Baad; saa ned til EikedaLsvandet, som derpaa roes. Senere forbi 3 Gaarde Eikedal 1Baad i omvendt Ret- ning betinges her). Straks efter over Elven paa høi Bro og videre paa dennes venstre Bred forbi en Plads under Frøland, med Elven tilh. Saa ned i en Kløft og frem paa Fossestupet ved Eikedalsjossen (86 m. Faldhøide). Tilv. slynger Veien sig ned- over den bratte Fjeldvæg i ZigZag; et Par Steder Jernbolter som ’l’rin. Pikant; fare- frit tor nogenlunde svindelfrie Folk. Fos- sen vakker. Siden paa Fladen og over en Tværelv (Bro). Man bliver paa venstre Bred (med Elven tilh.), (ikke over Broen til Storlien1), indtil man længere nedei et trangt Gjel gaar over paa h. Side. Saa nedover og tilv. trang, vild Dal, hvori man gaar ind. uden at lade sig narre af en S1devei tilh. Interessant, romantisk Natur-. Langs Elven; senere over denne og v1dereä)aa dens v. Side. Ud af G(jelet Og paa . adere Lænde i Dalbun en; bratte Fjeldvægge Her træffes den nye Ve1linie som e terhaanden arbeides op- over Dalen og skal fortsættes over Kvamme- skogen. Forbi den vakkert beliggende Gaard Froland ved Frølandsvandet, deri Beg. er bredt og tilh. ved fE11sselaná faar et større ‘l’i1løb. Siden snevrere mellem høie, løvklædte Bredder. Fra Vassenden god Vei i trang Dal langs Elven paa 25 Min. til (9 T.) T‘ysse. Samnanger Uldvarefabrik; Foss. Hverken Skyds eller Kvarter. Veien fører videre langs den vakre Aadlandsjjord, omtr. l0 km. l Bue, frem til Aadland. Ved Kirken i vakre Omgivelser godt lidet Hotel. Smlgn. S. 252. Fjeldvei til Strandebarm udgaar fra Neteland. Først jævnt fremover, derpaa brat opover, paa Elvens Venstre Side o paa Høiden. Et kort Stykke kan i vaadt Veir være lidt vanskeligt Paa Høiden mere fladt fremover til (2 T.) Netelands- sæteren, med Tørviknuten tilv., over Tota- skogen til Sæteren Tolahella. Videre med vakker Udsigt over Hardangerfjorden til Gaarden Haakons (3l2 m.) og derfra til (4—Ö T.) Stmndebarm Kirke, hvorfra 3 km. Kjørevei til Bakke (S. 23l). ’l’orefjeldet eller Tom-enutCn (1o44 m.) bestiges med Lethed fra Noreimsund. Først følges Kjøreveien til øistesø tilh. over Broen. videre forbi Næ-eim og i flere Slyngninger med stedse vakrere Udsigt over Steinsdalen og Noreimsundet. Der, hvor man tilv. træffer den gamle Bygde- vei, følges denne tilv. temmelig brat op gjennem Løvskov til Gaarden r;1jɔ .T.) Skaaleim, med vakker Udsigt. De rat1lv. i nogle Min. paa svagere Stier, indtil man ved et Led træffer en Vei, der gaar af fra øistesøveien oppe paa Høiden, og som nu følges 1ndover. Tilh. sees Øiste- søbygden; ret foran ’l’orefjeldet. ’l’1lv. Gaarden Sælesæter, til hvilken man dog ikke gaar hen. Man er her,Ipaa det Pla- teau, der bærer Torefjeldet. ldels rnyret. Over (9Z; ’I’a) Broen over Vikselven, videre over en li en Bæk frem til den høitlig- gende Gaard (1 T.) l2imme. med vid Ud- sigt over Fjorden, Folgefonnen, Tørv1k- nuten og ’l’veitekvitingen. Videre paa en Sti, mere mod V. frem til Vaarstølen (11jɔ T.) Sjausæterm ved et lidet Vand, hvorfra ret op, aa tIydelig Sti, som gaar i Slyngninger, tiP (2 .) Flyane, en Sæter, der ligesom den foreg. hører til Gaarden Berven. Trævæksten her ophørt. Udsigten bliver stedse videre og mere storartet. Op gjennem en liden Kløft tilh. for Sælene, og derpaa videre, først noget tilv.. paa taalelig jævn Skraaning, hvor Opstignin- gen er let. Man bør se at komme op paa den vestlige Side af (3 T.) Toppen, der er en bred, temmelig ujævn Kam, paa et Par Steder med dybe Kløfter. Den gaaes fra Ende til anden paa 20 Min. Pragt- fuld Udsigt: Tveitekvitingen og Tørv1k- nuten, bag denne Gygrastolen og Folge- fonnen; Vassfjæren og Hardanger-iøkelen; Hardangerfjorden fra Rosendal til Utne; Fjeldene ved Fiksesundet; mod Ø. gaar ’1’oppen brat ned i Fitjedolsva‘1?det, som ikke sees fra denne; i N. F1§;lå()e(det.(132v m.) og Skr-ot (1819 m.). e st1gn1ngen gaar hurtig til im T.) Flyane, (1If1 T.) Sjausæter, (11jɔ T.) Djønne, (2 T.) Nor- eimsund. Ved at gaa op ved Øfsthusfossen kan paa det Plateau, hvorfra Torefjeldet hæver sig, gjøres følgende Rundtur t11 . B0sseland og Sælesæter. Op Steins- dalen til (1jɔ T.) Broen. Videre op paa h. Side af Øfsthusfossen til Pladsen Kalhaggn, hvorfra ved at gaa af paa en Sti tilv. n faaes vakker Udsigt over Dalens øvre Par- tier. Fra K. paa en Sti op til Gaarden (1 T.) .Rossela‘nd, hvorfra man rimeligvis tilv. kan komme ind paa Kvammesko- gen. Atter brat Vei op til (1Vɔ T.) R0886— land-setolen, der ligger oppe paa Platea11et- Den følgende Del af Veien tildels myret og slem at finde. Ret i Ø. til en (2 T—) Bro over den lille Elv, der danner Øfst- husfossen; her vakkert. Saa noget Op tilv. for Broen, hvor Stien en StundV er tydelig for atter at tabe sig i Myrer. X ak- ker Udsigt over Fjorden. Atter nedover til (21jɔ T.) Noreims Vaarstøl, hvor X eieu

...;;.:“. .—...í   .        =; ?Z2?Z; Ex e.