Side:Reisehaandbog over Norge 9de Udgave.djvu/198

Fra Wikikilden
Denne siden er ikke korrekturlest

158 Rute .23. Haverdalen. før passerede Bæk eller Elv Springes; saa langs Dør-aaen til Broen, over denne og frem til den gode, vakkert beliggende Dovresæter (8fff2 T.) Døraasæteren. Herfra kan fortsættes med Udsigt mod Digerronden og Værkensdalsbotnen, 15 km. mod N. til Faldet i Folda1en (S. 156). 6c Fra DøraaSæteren til HøVringenc Fra øverste Sæl sydover, uden at gaa over Elven; først paa synlig Vei, der gaar paa Fladen og efter omtr. 25 Min. kommer ned til Elven, hvor den snart er lavt nede, snart noget høiere. Paa begge Sider Sandmæler af betydelig Høide. Vakker Udsigt til Digerronden og andre Fjelde. 3 Smaabække springeS med Lethed. Efter omtr. l T. mere tilh. Da1bunden her bred og flad; over en Bæk og saa temmelig stærkt og jævnt med Værkensdalsbotnen i S. opad til (2V4 T.) Døraatjernet. Videre langs Elven, forbi flere af de gamle Dyregrave, af hvilke der i disse Fjelde findes adskillige Langt oppe, hvor El.ven næsten stanser, følges Varderne opad tilv., op mod Døraaflyen, med Graahø tilv., et i Sneveir overordentlig haardt Fjeld. Her ligger den trange Djupdal ret foran og længere borte, adskilt fra denne ved 1S‘lethø, Haverdalen, der paa den anden Side begrænses af en bred Fjeldvæg. Saa tilv., med Djupdalen tilh., op i (4 T.) Passet mel- lem denne Dal og Høvringsdalen. Derpaa ned i den sidste og paa godt Lænde fremover. .TilSidst ind paa en Mængde Raak til de forskjellige Sætre paa (7 T.) Høvringen. Fra begge Endepunkter for denne Rute kan anbefaleS at tage Fører op under Graahø. . 7. Fra Døraasæteren til Brennl1augen. Som 6 ti1Døraaøermt. Videre langs Elven, uden at stige op i Høiden, og saa fra Elven, med Styghø tilh., over i Haverdalen. Her ikke ganske let Vei. Inde i denne Dal tilv., hvorpaa den følges helt op i det øverste Skar med Slethøti1v. Derefter nedover med Ryddøla tilh. og med Hornsjøhø paa dennes anden Side. Saa over en Tvære1v og brat ned til (71Z2 T.) Svartdalssæteren. Fra denne brat ’op, høit over Elven, indtil Dovres Dal sees. Saa brat nedover gjennem Skov til Gaarden Ryddølen og paa Skogabroen over Laagen3 Derpaa tilv. paa Hovedveien ned til (10 T.) Brennhaugen (S. l41 . 8. Fra Haverdalssætrene til Høvringen. I Hauerdalen, en Sideda1 til Grims(lalen, ligger omtr. 18 km. fra .Faldet i Fo1dalen (S. 156), nogle Sætre, fra hvilke Dalen gaaes op til Sammenløbet med D“jupdalen, den anden Dal paa venstre Haand, omtr. 1IZ2 T.s Gang fra Haverdals- sætrene. Her vades Haverdalsaaen, hvorpaa der stiges op over den fremspringende Høideryg Sleihøfangen, med Djupdalsbækken tilv. Snart findes nogenlunde stærk Vei, og saa ind„i det under 6 omtalte Pas- Derfra til (7 T.) Høvringen. Det meddeles, at Folkene paa Haverda1s. sætrene alm. negte at modtage Reisende. 9. Fra Haverdalssætrene til Brennl1augen. Her følges den hele Vei til Haverdalen, lige op under Slethø, og saa paa den under 8 beskrevne Vei til (9 T.) Brennhaugen. 10. Fra Døraasæteren til Mysusæteren. Paa Bro over EIven og opover i dennes Nærhed, indtil det under ö omhandlede Sted, hvor Langglupdalen kommer ned. Saa ti1h. op paa Rondehalsen; brat, dog nogenlunde veisynt. Siden langs Vandets h. Side og langs Elven, —- efter Behag enten til Ultungsæteren eller (6—7 T.) Mysusæteren (S. 141). 11— Fra HøVringen til Hjerkinn, 16 T.s Gang, lige i N., uden Spor af Vei og uden Mad. Først over Høvrim]sdalen, hvis lille Elv i Regelen ikke frembyder Vanskelighed. Videre frem under Slethø (ti.lv.) og over de under 8 og 9 beskrevne Ruter. Ryddøla passeres med Let- hed, hvorefter op paa Hov-nsjøhøen. Her holdes oppe i Høiden, indtil man med Eet staar paa Randen af Grimsas øvre Dalføre, som her har